Audio branding

 

Audio branding: wat moet ik met geluid en wat levert het me op?

standout-icon

Ben je verantwoordelijk voor een merk en haar imago? Of wil je met jouw organisatie een bepaald publiek aanspreken? In een wereld die wordt overspoeld door visuele uitingen zoals logo’s, reclameborden en websites, is krachtige communicatie steeds belangrijker om op te vallen en zo je doelgroep te bereiken. Elk merk en organisatie heeft vandaag de dag een eigen specifieke visuele identiteit.

Maar hoe val je dan nog op?

 

definitie-sonic-brandingWat als ik je vertel dat er een andere manier is om top of mind te kopen bij je doelgroep? Als ik je vraag naar de Nokia-ringtone, of die tune van Friends. Je kunt ze waarschijnlijk zo weer meezingen. Of denk eens aan dat liedje van die ene zomervakantie, je waant je meteen weer op het strand. Door deze effecten van muziek en geluid kun je als organisatie specifieke gedachten en emoties op bij je doelgroep oproepen. Waardoor mensen je merk omarmen. Je product kopen. Of een fijn gevoel krijgen wanneer ze je bezoeken. Dát is audio branding.

 

Een krachtige tune voor een videopresentatie, de juiste muziek voor winkelbezoekers, of de geluiden in een smartphone-app, YellowBrain zorgt dat ze versterken wat jij wilt bereiken. Aanvullend op je visuele huisstijl ontwikkel ik een audio-huisstijl. Hierin breng ik het geluid bij alle communicatie met je doelgroep in lijn met je corporate identiteit:

Hoe werkt het?
Om tot deze audio-huisstijl te komen, doorloop ik de volgende stappen:

  • Stap 1: Een analyse van je (beoogde) organisatie- of merkidentiteit. Wat zijn de kernwaarden die je wilt uitdragen?
  • Stap 2: Een klankanalyse, waarbij ik samen met jou op zoek ga naar die geluiden die passen bij deze identiteit. Welk type muziek, ritme en klanken passen bij jouw organisatie?
  • Stap 3: Compositie en productie van muziek en audio voor alle communicatie met je doelgroep waar geluid een bijdrage levert aan het realiseren van je doelen. Dat begint met een audio-logo (dat ‘deuntje’ waaraan je te herkennen bent), op basis waarvan we muziek maken voor promofilmpjes, events, wachtmuziek voor de telefoon, etc.

Maar muziek op maat, dat is toch heel duur?
Muziek op maat kan ongelooflijk prijzig zijn. Grote merken besteden soms wel tonnen aan de muziek voor hun branding en reclame. Zo duur hoeft het niet te zijn. Zelfs voor de prijs van een paar animaties of bedrijfsfilmpjes kan ik al een audio-huisstijl voor je ontwikkelen. Ik bespreek graag je wensen en mogelijkheden, en kan op basis daarvan een goede prijsindicatie voor jouw organisatie geven.

Ik zoek alleen maar muziek voor onder een filmpje.
Dat kan! Ook wanneer je snel wat muziek nodig hebt of een voice-over wilt opnemen, is muziek op maat mogelijk. Neem contact op om te bespreken hoe muziek en geluid jou kunnen helpen je doelen te bereiken.

Benieuwd naar concrete voorbeelden?
Kijk op de pagina met cases voor voorbeelden van werk voor verschillende klanten.

Kennismaken met de wereld van audio branding?
Volg mijn Audio Branding Vlog op YouTube!